the storyteller | hotel concept


Categorie:

hotel concept | the storyteller   hotel concept storyteller   hotel concept | the storyteller   hotel concept storyteller   Hotel concept | the storyteller   hotel concept storyteller

Het is niet voor niets dat de toevoeging ‘concepts’ onderdeel uitmaakt van onze naam ‘JEALOUS concepts’. Bij onze specialisatie ‘interior design’ betrekken wij namelijk altijd meer, veel meer. We nemen het gehele concept in beschouwing. Of het nu om werken of wonen gaat. We doen dit omdat we van mening zijn dat het ontwerpen van een sterk interieur alleen mogelijk is wanneer het grote(re) geheel bekeken wordt. De grote, heldere lijnen zijn in al onze projecten kenmerkend, maar vooral voor onze zakelijke opdrachtgevers geldt dat we nog verder kunnen gaan.

Dat we kijken naar het totale concept en veel meer kunnen en doen dan sec interieurontwerp is goed naar voren gekomen toen ons recent werd gevraagd om na te denken over een concept voor een kleinschalig hotel/B&B (bed & breakfast). Een aantal ondernemers hadden het plan opgevat om in een historisch pand een boetiek hotel te beginnen. Voor ons offerte-/pitch-traject moesten we meer betrekken dan alleen het interieur en mochten we ook meedenken over het gehele concept, zoals de naam, het gewenste imago, communicatieplan enzovoorts. De opdrachtgevers hadden slechts een klein aantal grove wensen en uitgangspunten en we konden dus met een geheel blanco blad beginnen. Oftewel, een mooie uitdaging om reeds in ons eerste pitch stadium meer te doen dan het sturen van een begroting van onze te verwachten kosten voor het interieur ontwerp.

samenwerking

We hebben voor een aantal onderdelen van deze pitch de handen ineen geslagen met een creatief bureau en zijn met de verschillende teams aan het brainstormen gegaan. Wat wil de bezoeker van een (kleinschalig) hotel in een historische binnenstad en wat wil je als hotelondernemer nu en in de toekomst kunnen doen met het concept? Wat voor gasten wens je aan te trekken? Spreekt het concept straks de doelgroep aan; gasten die het concept begrijpen en de aandacht en verzorging die het hotel biedt waarderen? Enzovoorts, enzovoorts…

historisch pand en locatie

De beoogde locatie en het pand waar het om ging hebben onmiskenbaar veel historie. Vooral de vele verschillende bewoners en functies die het pand heeft gehad, hebben als inspiratie voor ons concept gediend. De mensen en de bedrijven die het pand en de locatie hebben gebruikt maken de historie en brengen de verhalen met zich; verhalen waar we zo graag naar luisteren. Maar om een naam en concept voor te leggen dat uitsluitend of vooral aan de geschiedenis refereert vonden we te voor de hand liggend, maar eerlijk gezegd ook enigszins afgezaagd. Maar een te hippe/hedendaagse naam en concept pasten ook niet heel goed bij deze opdracht, omdat het niet paste bij de wensen van de opdrachtgevers, maar óók omdat wij vonden dat de locatie/pand en het doel zich daar niet voldoende voor leenden.

Uiteindelijk hebben we toch de geschiedenis als uitgangspunt genomen, maar dan vooral door te benadrukken dat de geschiedenis zich voortzet. We hebben voor het concept voor dit boetiek hotel dus niet alleen terug, maar vooral ook vooruit willen kijken. Ons uitgangspunt is geweest dat de gasten van het hotel zich niet alleen toeschouwer van een verleden zouden voelen, maar belangrijker dat zij zich onderdeel van de toekomst zouden gaan voelen. De gasten worden onderdeel van het pand en de locatie en de verhalen over hun verblijf en activiteiten worden daar onderdeel van.



the storyteller

what’s your story?

 


hotel concept | the storytellerVoor deze pitch zijn we uitgekomen op de naam ‘the storyteller’ en het daarbij behorende concept. Naast punten dat het een internationale naam is, die door iedereen uitspreekbaar en begrijpelijk is, slaat de naam ‘the storyteller’ op iedereen die onderdeel van het pand en de locatie heeft uitgemaakt (verleden), maar ook op iedereen die in het hotel zal verblijven (toekomst). Gasten van het hotel worden automatisch deel van de geschiedenis en dus ook een storyteller.

Uiteraard zal deze uitleg niet automatisch bij iedereen binnenkomen, maar de naam roept hoe dan ook gelijk positieve associaties en vragen op: wie is of wie was the storyteller? Refereert the storyteller aan iemand die daar heeft gewoond? Iemand die vroeger veel verhalen vertelde en waar gingen die verhalen dan over? Roept het een gevoel van een sprookje op (once upon a time…)? Oftewel refereert de naam direct aan positieve (jeugd)herinneringen van het individu? Wij denken van wel!

hotel concept storyteller

interior concept

Het interieur concept is voor de pitch op sfeerbeleving bepaald en zou hedendaags chique worden met respect voor de klassieke elementen van het pand en de locatie. Rust, luxe, sereniteit, heldere lijnen en natuurlijke materialen. Moderne luxe met een knipoog naar authenticiteit. De authenticiteit van een ‘eigen verhaal’.

Ook in het interieur hebben we het concept van ‘the storyteller’ doorgevoerd. Het interior concept biedt een luxe en comfortabel kader, maar ook niet meer dan dat. Het interieur concept blijft fris en helder en stuurt ook daarmee niet teveel in één richting; iedereen moet namelijk zijn eigen verhaal maken en het interieur van dit hotel mag het verhaal van haar gasten niet op voorhand al teveel inkleuren.

Kortom, een interior concept waarbij we hebben gekozen voor lichte, natuurlijke kleuren. Verschillende tinten wit, marmer, licht eiken, duidelijke accenten in (mat)zwart en hier en daar een subtiel vleugje kleur, waarbij we voor de eerste opzet  tinten groen hebben gepresenteerd.

Om het interieur verhaal spannender te maken en ook hier weer het concept te benadrukken, zouden wij met mate een aantal bijzondere interieur objecten in het hotel terug willen zien. Denk hierbij aan kunst, maar zeker ook aan enkele vintage meubelstukken. Subtiel enkele goede elementen met een eigen verhaal aanbrengen, waarbij de nieuwsgierigheid van de gasten wordt getriggerd.

hotel concept | the storyteller

communicatie

Naast een naam die de lading dekt en het interieur dat bij het doel en the corporate story van het hotel past, hebben we bij het bepalen van de naam/concept reeds rekening gehouden met de toekomstige communicatie/marketing van het hotel.

De gasten van the storyteller komen in de stad om hun eigen verhaal te beleven en vervolgens verder te vertellen, want zo gaat dat met verhalen. De gasten krijgen voor of tijdens hun verblijf, verhalen, referenties, tips van anderen en daar beleven zij vervolgens een eigen verhaal mee. We hebben het zo gepresenteerd dat het concept ruimte biedt om gasten oprecht onderdeel van het concept te laten zijn. De gasten kan je hun verhaal laten vertellen over hun verblijf in de stad en in het hotel en daar is veel mee te doen, zoals bijvoorbeeld een (elektronische) storyteller’s guide, die steeds gevuld kan worden met verhalen van gasten en dient om andere gasten op weg te helpen. Denk aan verhalen/ervaringen over de stad, winkels, horeca, musea, bezienswaardigheden enzovoorts. Enfin, ideeën te over om te communiceren met de naam en het concept ‘the storyteller’ en we weten allemaal dat corporate storytelling zeer essentieel is voor het succes, reputatie en (naams)bekendheid van een onderneming.

geïnteresseerd in wat JEALOUS concepts voor jou kan doen?

Deze omschrijving van de betreffende pitch is uiteraard zeer beknopt weergegeven en omvatte daadwerkelijk meer informatie en kende een uitvoerige voorbereiding en presentatie. Zoek je een interior designer, ben je geïnteresseerd in dit hotel/B&B concept, of wil je ander advies, van naamcreatie, huisstijl tot marketingconcepten, neem contact met ons op. We kunnen veel en vinden alles leuk! Wij zorgen voor een team en een uitvoering die je versteld zullen doen staan…

we make you jealous of your own concept

BewarenBewaren